RAPORT DSP Prahova 2020: Peste 27000 de prahoveni confirmati pozitiv; au fost emise 38302 decizii de carantina si 3672 decizii de izolare

Este un tânăr 26 ani, din Prahova, venit din Italia în 12.03, carantinat în Bușteni.

2020 a fost pentru romani, poate, cel mai greu, cel mai… critic an din ultimii… 50 de ani. Un an ALTFEL, din toate punctele de vedere, care a afectat toate judetele, toate sectoarele de activitate si pe fiecare roman in parte. A fost un an cumplit, aproape de neimaginat, dar trait cu sufletul la gura. Si, o statistica a ceea ce s-a intamplat in plan medical, la nivelul judetului Prahova, merita cunoscuta!

I. Activitatea de supraveghere si gestionare cazuri COVID-19

DSP Prahova, avand un efectiv de 110 angajati din care 78 personal contractual si 32 functionari publici, a asigurat pe parcursul anului 2020 atat activitatea de baza conform OMS nr. 1078/2010 precum si activitatile legate de supravegherea si gestionarea pandemiei COVID-19 la nivelul judetului.

Potrivit conducerii institutiei, din personalul contractual, personalul medico-sanitar este format din 16 medici si 44 asistenti medicali, insa intregul personal DSP a fost implicat in aceste activitati legate de pandemie.

Inceputul activitatii

Primele cazuri de COVID-19 au aparut in China in decembrie 2018 iar supravegherea potentialelor cazuri IN Prahova a inceput din 22.01.2020 cu supravegherea telefonica si recomandarea de izolare timp de 14 zile a persoanelor intoarse din China (provincia Wuhan). Incepand cu 24.02.2020 a inceput izolarea si supravegherea persoanelor intoarse din Italia (regiunile Lombardia si Veneto) impreuna cu persoanele care locuiau la aceeasi adresa, ulterior supravegherea modificandu-se in conformitate cu metodologia specifica a INSP, ordinele comandantului actiunii, hotarari CNSU, HG, etc.

*In Prahova, primul caz a fost depistat in luna martie 2020 (13.03.2020) la o persoana intoarsa din Italia si carantinata la centrul de carantina institutionalizata CEPECA din Busteni.

Pana in prezent au fost confirmate cu COVID-19 27104 persoane, din care s-au inregistrat 869 decese (3,2%).

Au fost emise 38302 decizii de carantina si 3672 decizii de izolare.

Incidenta maxima a cazurilor active a fost inregistrata in 22.11.2020 – 4,54 cazuri/1000 locuitori (3828 cazuri active), in prezent (22.02.2021) incidenta fiind 0,66/1000 loc.

Organizarea activitatii:

Compartimentul de Epidemiologie, format din 4 medici epidemiologi si 14 asistenti medicali, au constituit nucleul care a asigurat interventia de specialitate. Restul personalului a fost organizat pe echipe care au asigurat si inca asigura activitati legate de pandemie.

Astfel, DSP Prahova a desfasurat urmatoarele activitati:

  1. echipa de raportare a centralizat si a transmis datele solicitate catre Ministerul Sanatatii, CJCCI pentru CNCCI zilnic, de mai multe ori/zi, efortul fiind sustinut, lucrandu-se 24 ore din 24, a introdus datele in platformele dedicate
  1. echipa de specialitate –epidemiologia- a asigurat evaluarea circuitelor sanitare din spitale, a avizat functionarea fluxurilor spitalelor suport COVID cuprinse in OMS 555/2020, a asigurat monitorizarea si raportarea focarelor din judet, a calculat rata incidentei pe localitati, a participat la videoconferintele de profil, a gestionat cazurile pozitive in platforma nationala Corona Forms.
  1. echipa de permanenta de la CJCCI a asigurat permanenta 24 ore din 24 de la constituire pana in prezent, fiind cooordonata de 1 medic primar si un consilier superior
  1. carantina institutionalizata a fost coordonata de 1 medic primar si a fost asigurata de mai multe echipe:
  • echipa care a evaluat si avizat centrele de carantina institutionalizata
  • echipa de carantinare care a asigurat carantinarea efectiva a tuturor celor 1694 persoane venite din strainatate din zone cu risc epidemiologic
  • echipa de monitorizare a carantinatilor care a pastrat legatura zilnic cu acestia referitor la starea de sanatate
  • echipa de asigurare a urgentelor usoare si medii pentru persoanele aflate in carantina institutionalizata
  • echipa care a asigurat evaluarea medicala la finalul perioadei si scoaterea din carantina a persoanelor, eliberand totodata 1694 adeverinte pentru acestia.
  1. call-centerul DSP a functionat 24 ore din 24, oferind informatii legate de infectia cu virusul SARS-CoV-2, preluand solicitari in vederea solutionarii si ulterior oferind informatii referitoare la unitatile de invatamant in contextul pandemiei si la vaccinare; numerele de telefon au fost afisate in permanenta pe site-ul DSP Prahova, activitatea fiind condusa de 1 coordonator
  1. echipa de instituire a alertelor in dreptul persoanelor pozitive si a contactilor acestora a introdus zilnic in platforma dedicata aceste persoane, conform Fluxului de date MAI/MS
  1. echipa anchetelor a asigurat efectuarea anchetelor epidemiologice la cele 27104 persoane confirmate cu infectia SARS-Cov-2
  1. echipa responsabila cu introducerea anchetelor in platforma a fost si cea care a eliberat deciziile de izolare pentru pozitivi, respectiv deciziile de carantinare pentru contactii directi ai acestora.
  1. echipa de preluare si distribuire a probelor recoltate in cadrul Metodologiei de supraveghere a infectiei cu virusul SARS-Cov-2 a preluat probele prelevate de catre DSP, SAJ, Spitale si Centrele rezidentiale, le-a transmis catre laboratoarele acreditate de Ministerul Sanatatii si a distribuit rezultatele acestora catre beneficiari: au fost asigurate din aprilie pana in decembrie 2020 238 transporturi probe biologice, au fost efectuate in aceasta perioada 46351 teste conform metodologiei MS.
  1. echipa responsbila cu depozitul antiepidemic a asigurat gestiunea si repartitia materialelor sanitare, vaccinului anticovid la nivelul judetului
  1. Serviciul Control in Sanatate Publica a derulat o serie de actiuni de control privind :

verificarea modului de implementare a prevederilor legale in ceea ce priveste pregătirea spitalelor, pentru asigurarea asistenţei medicale pacienţilor testaţi pozitivi sau suspecti cu virusul SARS-CoV-2 – 19 controale;

– verificarea din punct de vedere igienico-sanitar a centrelor de carantina, destinate cazarii persoanelor care proveneau din state cu risc epidemilogic ridicat, pentru care s-a instituit masura izolarii– 13 controale;

– verificarea produselor biocide utilizate in: unitati sanitare cu paturi, centre de carantina, unitati de preparare si distributie alimente care deserveau centrele de carantina – 32 controale;

– verificarea masurilor instituite pentru pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 in urmatoarele domenii de activitate: alimentatie publica, turism, economie, intretinere corpora, industriale, unitati sanitare fara paturi – 343 controale , o parte din controale au fost desfasurate impreuna cu reprezentanti ai altor organisme de control: IPJ, ISU, ITM, DSV;

– verificarea unitatilor de invatamant universitar si preuniversitar in ceea ce priveste respectarea normelor de igiena si instituirea masurile de organizare a activitatii in conditii de siguranta epidemiologica, pentru prevenirea imbolnavirilor cu virusul SARS CoV 2 –43 controale;

– verificarea zilnica a numarului de paturi libere ATI din unitatile sanitare care trateaza bolnavi COVID-19 – 104 controale – actiune in derulare  ;

– verificarea impreuna cu reprezentantii ISU a tuturor unitatilor sanitare cu paruri care detin sectii ATI – 15 controale;

– verificarea sesizarilor referitoare nerespectarea prevederilor legale in vigoare, privind prevenirea si combaterea pandemiei COVID 1943 controale.

In urma controalelor efectuate, pentru neconformitatile constatate s-au aplicat urmatoarele masuri, pe tipuri de unitati:

  1. in unitatile sanitare : – nr. amenzi 18 in valoare 119000 lei
  • nr. avertismente = 7
  1. in unitati de alimentatie publica, turism, economie, intretinere corpora, industriale:
  • nr. amenzi 90 in valoare 276200
  • avertismente = 54
  1. sesizari – nr. amenzi 6 in valoare 90000 lei
  1. Colectivul Igiena Scolara a asigurat Supravegherea unitatilor de invatamint pt prevenirea infectiei SARS-CoV-2-in anul 2020 prin:

-organizarea asistentei medicale a elevilor participanti la examenele de: bacalaureat (cls.XII), evaluare nationala (cls.VIII) si certficarea calificarii profesionale (an III profesionala)

– organizarea, verificarea si centralizarea triajului epidemiologic dupa vacanta de vara (sept.2020) efectuat de cabinetele medicale scolare si cabinetele medicale de familie

-avizarea scenarilor de functionare a unitatilor de invatamint –conf.Ordinului comun MS/MEC nr.1494/5487 din 2020-in perioada sept-nov.2020

-efectuarea anchetelor epidemiologice persoanelor testate RT-PCR pozitiv in special elevi si personal didactic/didactic auxiliar/nedidactic

-introducerea datelor din anchetele epidemiologice in format electronic cu eliberarea deciziilor de izolare respectiv carantinare

-evaluarea igienico-sanitara a centrelor de carantina institutionalizata (hoteluri, moteluri, pensiuni) in perioada starii de urgenta

-intocmirea unor fise de evaluare a masurilor intreprinse in cateva unitati de invatamint pentru prevenirea infectiei SARS-CoV-2-conform modelului trimis de INSP Bucuresti.

Mentionam faptul ca in aceste activitati am fost ajutati prin delegare si de catre personalul medico-sanitar din unitatile de invatamnat din Prahova.

II. Campania de vaccinare impotriva Covid-19

Campania de vaccinare la nivel national a inceput in 27.12.2020 iar in Prahova in 31.12.2020 cu 15 centre de vaccinare pentru persoanele eligibile la vaccinare in etapa I.

Din 18.01.2021 a inceput etapa a II-a de vaccinare in care au intrat 10 centre de vaccinare (Spital Judetean de Urgenta sediul Nord (2 fluxuri) si SJU sediul Boldescu (2 fluxuri), Sala de sport Colegiul Cuza Ploiesti (4 fluxuri), fostul liceu Mrazek (2 fluxuri), Spital Municipal Campina (2 fluxuri), Spital Voila (2 fluxuri), Casa Tineretului Campina (1 flux), Spital Valenii de Munte (2 fluxuri), Spital Urlati (2 fluxuri) – total 19 fluxuri, adica o capacitate nominala de vaccinare zilnica = 19*60 = 1140 persoane/zi.

Pe 19.01.2021 a inceput vaccinarea persoanelor din centrele rezidentiale, ulterior si persoanele din programul de hemodializa.

Din 08.02.2021 au mai fost deschise 4 centre de vaccinare care folosesc vaccinul AstraZeneca (Sinaia – 1 flux, Busteni – 1 flux, Mizil – 1 flux, Mediurg Ploiesti – 3 fluxuri).

Incepand cu 24.02.2021 va incepe vaccinarea personalului didactic cu vaccin Pfizer (la cei peste 55 ani) si AstraZeneca (sub 55 ani) in 2 centre separate.

Pana in prezent au fost utilizate 53926 doze vaccin anti-COVID-19, din care 47257 Pfizer, 4209 Moderna si 2460 AstraZeneca.

In concluzie, pe perioada pandemiei DSP Prahova desfasoara urmatoarele activitati:

  1. Permanenta 24/24 h in cadrulCJCCI
  2. 12h/24h de lunipanaduminicapentruefectuareaanchetelorepidemiologice
  3. 12h/24h delunipanaduminicapentruintroducereadatelor in corona forms
  4. 12h/24h delunipanaduminicapentruasigurareaserviciuluicall center
  5. 12h/24h delunipanaduminicapentruintroducereadatelor in DEPAB
  6. 12/24h delunipanaduminicapentru Campania de vaccinarederulatala niveluljudetului
  7. DSP Prahova receptioneaza vaccinul de la Institulul Cantacuzino, il portioneaza si il transporta catre centrele de vaccinare
  8. DSP Prahova receptioneaza toate materialele si echipamentele destinate centrelor de vaccinare si face repartitia acestora in vederea distribuirii .
  9. DSP Prahova receptioneaza testele rapide pentru unitati de invatamant si face repartitia acestora in vederea distribuirii.
  10. DSP Prahova receptioneaza si echipamentele de protectie pentru unitatile de invatamant si va face repartitia acestora in vederea distribuirii.